Kde končí (online) marketing?

Co více můžete pro svůj marketing udělat?

Koupili jste si reklamní banner u každé silnice v kraji. Vaše kampaně v Adwords a Skliku jedou na plné obrátky a mají dost solidní míru konverze. Vyhledávače vaše stránky přímo milují, máte tu nejlepší odpověď na vše z oboru. Média o vás píší, aniž jim za to platíte, obdivují vás. A tak si kladete otázku, mohu snad udělat pro nalákání zákazníků něco dalšího?

Ano, dávat o sobě cíleně vědět a oslovovat tak aktivně široké publikum klientů je krásné. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, jak působí vaše pasivní prezentace? Neodvádíte si zbytečně své klienty?

Jak to myslím? To vám nastíním na příkladu ze života.

To jsem si chtěl koupit nový procesor do stolního počítače. Po chvíli vybírání jsem našel v eshopu X ten správný typ, který bude pasovat do mé desky a navíc nebude potřeba upgradovat BIOS. Nyní, když už jsem měl zboží vybrané, jsem se jal porovnat několik eshopů, jestli není procesor v daném eshopu předražený.

Do adresního řádku prohlížeče jsem zadal klíčová slova a jal brouzdat ve vyhledávači, kde na mě zaútočila PPC reklama s vyvoněným textem. Proč nekliknout? Vida, výprodej hledaného procesoru v eshopu Y. Inu, ještě si to promyslím a zítra odpoledne ho objednám.Procesor

Během dne na mě z mobilu i počítače útočila remarketingová kampaň, která mi připomínala, že na mě čeká výhodný obchod v obchodu Y. Když jsem jel ze schůzky s klientem domů zahlédl jsem banner „Nakupujte v Y-ku a ušetřete“. „Taky že zítra ušetřím,“ smál jsem se pro sebe. Doma večer proběhlo nějaké to brouzdání na Facebooku a zobrazení reklam na procesor v jeho pravém sloupci.

Na tenhle den jsem se nějak dobře vyspal. Snad kvůli netrpělivému očekávání zvýšení výkonu počítače o dvojnásobek. Šel jsem po ulici do kanceláře, mám to asi dva kilomtery daleko, a rozhodl se, že pořídím procesor ihned ráno, proč dál čekat.

Blížil jsem se k přechodu, rozhlédnu se vlevo. Řidič zastaví auto a pokynem ruky mi naznačí. „Dobrý den. Jen pojďte pane.“ Vpravo vidím dostatečně daleko dodávku. „Tohle zabrzdit i bez brzdových destiček,“ bleskne mi hlavou. Jdu na přechod a stejně tak paní s kočárkem naproti mě, která mě utvrzuje o správnosti předešlé úvahy. Jejíž správnost ihned přehodnocuji.

Řidič dodávky totiž evidentně nehodlá zastavit chodcům, které vidí. Já i paní rychle uskočíme zpět. Třicet centimetrů před okem mi prolétne nápis: „Nakupujte v obchodě Y“.

Co se stalo v danou chvíli?

  • přišli jste o peníze za sklik, adwords a facebook Smutek
  • přišli jste o peníze za offline reklamu
  • přišli jste o konverzi
  • přišli jste o zákazníka, který u vás pravděpodobně nikdy nenakoupí
  • přišli jste o zákaznici, co si u vás chtěla koupit chůvičku
  • přišli jste o několik zákazníků – řidičů, které váš zaměstnanec málem přizabil, když je předjížděl v nepřehledné zatáčce

Co si z příběhu vzít?

Nevidím v daném případě tak velikou chybu v řidiči, ale spíše v logistice firmy. Nemá peníze na více řidičů nebo si neumí efektivně naplánovat trasy a časy rozvozů? To ale není ten hlavní důvod proč toto píši. Spíše jsem chtěl, abyste se zamysleli, nad tím, zda váši snahu o prvotřídní marketing nezabíjíte nějakou jinou činností. Zamysleli se nad tím, jak na lidi působíte, když si odmyslíte veškerou reklamní mašinérii, kterou na sebe máte nabalenou.

Dále je potřeba si všimnout, jakou moc v reklamě mají emoce. Představte si, že by řidič obchodu Y zastavil a pustil ještě pána, co šel za mnou a pak navíc nabral sopaře, studenta vysoké školy, co čeká ob den na konci města. To by panečku byla jiná reklama.

Jak někdo řekl: „Marketing je vše, co děláte.“ A na internetu to platí dvojnásob, protože vaše konkurence stojí jen jedno kliknutí daleko.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*