Nedávno jsem potkal kamaráda, kterými říkal, že si založil nový eshop, kde prodává obaly na mobilní telefony. Rozhodl jsem se, že se kouknu na odkazový profil jeho webu a zjistil jsem, že má samé nekvalitní katalogové odkazy. Když jsem ho pak upozornil na ten fakt, že se takhle odkazy neshání, řekl mi, že žádné nevytvářel. Ukázalo se, že vedly na doménu ještě před tím než si jí koupil. V tu chvíli mi „docvaklo“, že si lidé často kupují domény jenom podle jména, ale další analýzu neprovádí. Proto vám ukážu několik základních ukazatelů, na které se zaměřit před nákupem domény.
- To nejdůležitější je, podívat se, kolik a hlavně jaké odkazy na doménu vedou. Můžete k tomu použít analytické nástroje Ahrefs nebo Majestic. Pokud by totiž vedly na doménu pouze nekvalitní odkazy, mohli byste mít už od začátku podnikání obrovské potíže s vyhledávači. Nezřídka se stane, že vás v případě že minulý majitel prováděl black hat linkbuilding, bude Google úplně ignorovat. Zbavit se pak špatných odkazů může stát nemalé peníze a navíc je to práce s dosti nejasným efektem.
- Při analýze zjistíte, že na vaši vysněnou doménu vedou krásné odkazy z těch nejlepších stránek, to ale ještě nemusí být úplná výhra. Přes výše zmíněné nástroje, či manuálně můžete prohlédnout texty odkazů, které na vaše stránky vedou. Ty totiž vyhledávači, ale i návštěvníkům, napovídají o čem web je. Představte si, že třeba máte v merku doménu kohoutek.com a chcete na ní prodávat chovné kohouty. Nicméně před vámi tutéž doménu vlastnil instalatér, který tam prodával kohoutky a vede na ni tisíce odkazů, kdy si lidé doporučují ty nejlepší kohoutky z vaší domény. V takovém případě bych nákup domény zvážil, nicméně to není tak špatná situace, jako je nastíněná v prvním bodě.
- Zjistěte si reputaci firmy, která doménu vlastnila. Navažme na předešlý případ s instalatérem. Ten pán mohl být dobrý řemeslník, ale dost vágní správce svého eshopu. Při analýze zmínek o kouhoutek.com můžete zjistit, že ten eshop je (byl by nebylo to správné slovo) považovaný za špatný, občas vám zašle něco jiného než jste si objednali a sem tam vám dokonce nezašle nic. Vy pak můžete mít ty nejlepší úmysly a nejvychytanější logistiku, ale lidé si budou spojovat ony staré recenze s vaším neposkvrněným podnikáním, které pak bude mít na startu veliký handicap.
P.S. Pokud by se vám do analýzy nechtělo, tak vám s ní samozřejmě mohu pomoci;)